matematyka korepetycja zdalne online dla szkoły podstawowej matplaneta.pl prezentują Robert Kaplna twórca metody the Math Circle

the Math Circle – Jak w matematyce łamać schematy?

👩‍🚀 prof. Robert Kaplan, wykładowca na Harvardzie i kilku uczniów na zajęciach Google Talks na lekcji pokazowej szybko rozkochali w sobie publiczność. Spójrzcie na to!

https://www.youtube.com/watch?v=njdIGZIvDCw&t=2654s

👋 ” Witamy Was wszystkich w „The Math Circle”, naszym kręgu niezwykle osobliwym, ponieważ nigdy nikogo nie uczymy.

To miejsce bez wykładów, bez podręczników, bez ocen, bez sprawdzianów, bez pracy domowej. To odkrycia, rozmowa, nigdy współzawodnictwo.” 👋

ROBERT KAPLAN

Obejrzyjcie koniecznie i zobaczcie, jak poruszać trudne zagadnienia kombinatoryki bez nadęcia, bez abstrakcji, bez zbytniej teorii. Zobaczcie jak dzieci reagują na zajęcia i zagadki, a przede wszystkim na niesamowitą charyzmę, empatię i uśmiech, jaki nie schodzi z twarzy Profesora Kaplana.

💡 ” Dzieci powinny same wymyślać swoje symbole. Po co używać odziedziczonych, staromodnych, zachmurzonych symboli? Zrób własny. Jeśli nie lubisz pisać ułamków w ten sposób, napisz je inaczej, w dowolny sposób, który wybierzesz.
Ja dostosuję się do nich. Świat też się do Ciebie dostosuje.
I to zadziała, o ile wyjaśnisz, co masz na myśli ” 💡

ROBERT KAPLAN

⏰ Moje dziecko zniechęciło się do matematyki!, czyli jak to się zaczęło?

Kiedy ich syn stwierdził, że matematyka to przedmiot, którego nie lubi najbardziej ze wszystkich, których się uczy, rozpoczęli badania nad własnym programem nauczania matematyki.

Robert i Ellen Kaplanowie uczyli matematyki osoby w wieku od 6 do 60 lat w wiodących i niezależnych szkołach, a ostatnio na Harvard University. Obydwoje to pasjonaci matematyki, niezwykle charyzmatyczni i przejmująco mili ludzie, zakochani w uczeniu i poznawaniu, odkrywaniu i doświadczaniu matematyki.

▶️ Najlepiej stawiać uczniów przed intrygującymi wyzwaniami. Następnie obserwować, jak świeże i kreatywne umysły budzą się i otwierają.

▶️ Dzieci odkrywając coś, czują radość, która idzie w parze z przypływem wiary we własne siły i podziwem dla siebie.

▶️Dzięki temu dzieci uczą się matematyki i logiki nieszablonowo (czytaj: nie w sposób szkolny), tylko poznają ją przez rozwiązywanie problemów. A co jeśli na tej drodze popełnią błąd? Nie należy zaprzeczać ani poprawiać, ale zapytać: Ciekawe - dokąd by to doprowadziło? Co by to oznaczało? Maksymą Kaplanów jest: "Powiedz mi, a zapomnę, zapytaj mnie, a odkryję".

💡 Przykład? Proszę bardzo!

Zadaj dziecku pytanie: czy między liczbami 4 i 5 jest inna liczb? Oczywiście, że nie. Liczenie nam to pokazuje: 1, 2, 3, 4, 5, 6… Ale, ale, mamy przecież 4¼ czy 4½, a także 4¾. I nagle się okazuje, że między 4 a 4½ pojawiają się kolejne liczby, które stają się bardzo realne, że mamy do czynienia z nieograniczonym oceanem liczb. 💡

Kursanci, wspierani przez prowadzących, uczą się poprzez sprawdzanie, eksperymentowanie, zadawanie pytań. Mózg funkcjonuje dobrze, jeśli się bawi i uczy.  W Matplanecie inspiracje czerpiemy z najnowszych badań neurobiologów, którzy mówią, że dla młodego mózgu zabójcza jest nuda.

Dla dzieci świat matematycznych zjawisk może obejść się bez definicji, bez formułek. Jeśli jednak „tłumaczenie” odnosi się do czegoś nienamacalnego, oczywiste jest że trudno to zrozumieć i zapamiętać. Trzeba pozwolić dzieciom na rzeczywiste doświadczanie matematyki.

▶️ Dzięki temu dzieci uczą się matematyki i logiki nieszablonowo (czytaj: nie w sposób szkolny), tylko poznają ją przez rozwiązywanie problemów.

A co jeśli na tej drodze popełnią błąd?

Nie należy zaprzeczać ani poprawiać, ale zapytać: Ciekawe – dokąd by to doprowadziło? Co by to oznaczało? Pochylić się nad konkretnym pomysłem, tropem i wszystkim, co z nim związane. Nie ma złych odpowiedzi, a każdy logiczny wniosek lub nawet popełniony błąd to cel sam w sobie, bo wreszcie przybliża nas do rozwiązania problemu.

💡 Czy wiesz, że …💡

można włączyć napisy po polsku i zmienić wielkość tekstu – szukaj ikony koła zębatego na pasku odtwarzania filmu na YouTube.

Zapraszamy!